Häät, Pariisiin suuntautuva häämatka ja uusi ohjaustyö sisältyvät 39-vuotiaan Alinan nykyisyyteen. Tärkeään elinikäiseen muistoon osallistumisen sijasta Alinan 'perussaastaiset lapset' keskittyvät lähinnä tylsistyneinä puhelimiinsa. Uusperhe asustelee Tapaninvainion nukkumalähiössä 'Huvikumpu-henkisine' sisustuksineen ja luovii taiteellisia ratkaisuja käyttäen perusarjen keskellä. Happily ever after muuttuu Alinan puolisoaan kohtaan tuntemien kateuden siementen puhkeamiseksi kukkaan. Hänestä muotoutuu taiteilijamiehelleen katkera vaimo. Matias Raatteentiessä kulminoituu historian jokaisen miestaiteilijan etuoikeudet, joita vastaan Alina taistelee taidetta, alkoholia, sanoja ja sabotaasia käyttäen.
"- Mennään mesoamaan teatterikoulun aulaan. Seistään maskuliinisessa asennoissa, suunnitellaan, miten valloitetaan koko teatterikenttä, eikä hävetä, että ihmiset katsovat meitä, vaan nautitaan siitä." (s.30)
Kirja kertoo naistaiteilijan kohtaamista haasteista lapsiperheellisyyden ja työelämän välimaastossa. Alaan kuuluvat jatkuva arviointi, hylätyksi tulemisen pelko ja epävarmat työolot. Alina tuntee alemmuuden ja riittämättömyyden tunteita. Alina muodostaa ajatuksissaan kuvan siitä, kuinka toivoisi ihmisten käyttäytyvän häntä kohtaan, ja kun toive ei toteudu, hän tulee surulliseksi, vihaiseksi ja katkeraksi. Hän tuntee olonsa ulkopuoliseksi omassa elämässään. Hän ei enää itsekään osaa kohdella itseään hyvin. Alina kokee sukupuolensa mukanaan tuomia esteitä. Hän yrittää ottaa tilaa haltuun, mutta elämä tulee vastaan ja murentaa viimeisetkin haaveet. Kirjassa pohditaan taidealaa, sukupuolta, lapsiperhettä ja lapsettomuutta, ystävyyttä, isovanhemmuutta, seksuaalisuutta, päihteitä ja täydellisyyden tavoittelua. Ihmisyyttä. Normeja. Valtaa.
"Kykenisikö hän sittenkin moiseen luonteenlujuuteen? Olisi äärimmäisen vapauttavaa olla piittaamatta muiden ajatuksista!" (s.15)
Alinan elämässä asiat tapahtuvat yliampuvasti. Kokemukset ovat sekä huvittavia että ahdistavia. Taidealan haasteilla tehdään pilaa, mikä on toisaalta huvittavaa, mutta kun tietää yhteyden todellisuuteen, niin pilkka tekee kipeää.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista!