tiistai 27. kesäkuuta 2023

Leena Virtanen: Noitanaisen älä anna elää

Viralliset ahvenanmaalaiset tuomiokirjat kertovat 1660-luvulla noituudesta teloitettujen seitsemän naisen tarinan. Kristitty tuomari on jakanut oikeutta Raamattu lakinaan. Kansa on ollut pulassa. Uskonnollisten kirjojen, kidutusvälinein ja oman mielivaltaisen päättelykyvyn kera varustautuneen kristillisen tuomarin edessä on ollut mahdotonta edes yrittää puhua niin sanotusti samaa kieltä. Kumpikaan ei ole ymmärtänyt toista.

"Kansan uskomusten ja taikuuden harjoittamisen sekä akateemisen noituusopin välille avautui kuilu, niin syvä, että tuomiovallan ja syytettyjen kokemukset tuskin kohtasivat, maailmankuvista puhumattakaan." (s.245)

Kirjassa pohditaan, mitä maagisen maailmankuvan omanneet aikalaiset ovat ajatelleet. Itse koen, että todennäköisesti jokainen ihminen on ajatellut hieman eri tavalla. Nykyäänkin ihmiset kuuluvat eri uskontokuntiin tai yhdistelevät eri uskomusjärjestelmiä. Ihmisissä on myös niin sanottuja tapauskovaisia, jotka toimivat opitulla tavalla tottumuksesta. Sitten on ihmisiä, jotka eivät usko. 

"'Koko noituuden käsite keksittiin kuvaamaan monenlaisia esivallan mielestä epämiellyttäviä tekoja, joista suurin osa ei liittynyt millään tavoin varsinaiseen paholaisen palvontaan vaan oli enimmäkseen peräisin valkoisen magian ja alkeellisen kansanlääketieteen väliseltä harmaalta vyöhykkeeltä.'" (s.152)

Kaikki on alkanut tarpeesta erotella kristinuskon taikuus ja muu taikuus toisistaan. Kristinuskon taikuudesta on tullut uskontoa ja muusta taikuudesta valkoista tai mustaa magiaa. Raja on tosin ollut häilyvä ja tulkitsijasta riippuvainen. Tänään sallittu valkoinen magia on saattanut huomenna johtaa kuolemaan. Kuulustelut, oikeudenkäynnit ja syyllisyyden todentaminen ovat edenneet hieman eri tavoilla. Suutuspäissä sanottua sanaa on voitu vuosien jälkeen käyttää todisteena syyllisyydestä noitumiseen ja pahan aiheuttamiseen. Naapurikiistoista on siten tullut kuolemanvakavia.

"Hän jakoi tuomionsa aina eurooppalaisiin kirjallisiin auktoriteetteihin vedoten jättäen kansanperinteen vaikutukset syytettyjen käyttäytymiseen kokonaan huomiotta." (s.260-261)

Ihmiset on alistettu toimimaan kuuliaisesti ja haluttujen tapojen mukaan. Parhaaseen tulokseen on päästy, kun naapurit on valjastettu varmistamaan, että jokainen pysyy asemassaan ja toimii kuten on määrätty. Ihmiset ovat kokeneet uhkaavana, jos naapuri on harjoittanut noituutta muita vastaan. Taloushuolet kuten karjakato ja vointuotannon ehtyminen on herkästi laitettu naapurin syyksi. Etenkin lapset ovat innostuneet noitatarinoista. Syyttämällä toisia välttyy itse syytöksiltä ja saa positiivista huomiota ja valtaa.

"'Tavallista kansaa riistävien oppineiden ja talonpoikaiskulttuurin yhteentörmäys - ja suurelta osin myös kylien sisäisistä ristiriitaisuuksista johtuvat perinteiset noituussyytökset - antoivat alkusysäyksen noituusideologialle -'" (s.151-152)

Ahvenanmaalla noituudesta syytetyt ja kuolemaantuomitut ovat kaikki olleet naisia. 1400-luvulla naiseus ja noituus ovat kuuluneet ensi kertaa yhteen. Aikakauden Raamatun tulkinnassa luomiskertomuksen mukaan nainen on syntinen. Kristittyjen ihannekuva naisesta on ollut Neitsyt Maria, kun taas seksuaalisuus on leimattu häiriöksi. Noituudesta syytetyt ovat kokeneet seksuaalista häirintää. Heitä on tarkasteltu intiimialueista noitamerkkien varalta. Muualla Suomessa syytettynä on ollut usein mies. Noitasapatista syytetyistä kaksi kolmasosaa on kuitenkin ollut naisia. Taalainmaan noitavainoissa on syytetty 279 ihmistä, joista 15% on ollut miehiä.

"'Uhrien suuri lukumäärä on tosin valitettavaa. Kuitenkin Jumalan kunnia ja maan puhdistus synnistä ja koettelemuksista on etusijalla eikä paljoudesta voi tulla armahduksen perustetta.'" (s.166) on sanonut Kaarle XI.

Noituus ja noitavainot kiehtovat aiheena, sillä tästä aikakaudesta käsin on mahdotonta ymmärtää, millaista on ollut elää 1600-luvulla ja omata sen ajan maailmankuva. Historia, kulttuurit ja yhteisöt kiinnostavat alati. Tietokirjan lukeminen inspiroi tutkimaan aihetta ja sitä sivuavia asioita lisää. Lopulta sitä huomaa kaivautuneensa syvälle historian uumeniin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!